Een nieuwe blik op… Gerrie de Jong: “The show must go on”

0

HEERENVEEN – “Ik word blij van dit werk. Ik zie het echt als een voorrecht om hier te mogen werken.

Je bent toch bezig met iets waarvan je denkt dat het zinvol is en je hoopt dat het een bijdrage levert aan de levenskwaliteit van mensen”, vertelt Gerrie de Jong vol trots over haar werk in het Posthuis Theater. Vijftien jaar werkt ze nu voor het Heerenveense theater. Hoog tijd dus om haar en haar functie beter te leren kennen.

Gerrie de Jong heeft Facility Management gestudeerd in Groningen. Tijdens haar studie ontdekte ze al dat ze enorm van concerten en festivals hield. Daarnaast bezocht ze graag voorstellingen. Dat was het moment, dat ze voor zichzelf besloot: “Ik wil graag in de culturele sector werken.” Alleen Facility Management was hiervoor niet genoeg; dit gaat namelijk over alles wat georganiseerd moet worden om het primaire proces bij een bedrijf goed te laten verlopen. Heel algemeen, dus leek het Gerrie een goed idee om zichzelf te specialiseren en een post-hbo opleiding Culturele Bedrijfsvoering te volgen aan de Hogelschool voor de Kunsten in Amsterdam.

UITburo

“Als bijbaan naast mijn studie werkte ik voor het UITburo. Deze organisatie verkocht kaarten voor alle culturele organisaties in Amsterdam. We mochten – als medewerkers van het UITburo – gratis naar voorstellingen. Daar heb ik volop gebruik van gemaakt. Ik kon elke dag wel naar een andere voorstelling. Dat deed ik natuurlijk niet, maar hierdoor heb ik wel van alles geproefd.”

Als er dan – nu vijftien jaar geleden – bij het Posthuis Theater in Heerenveen een vacature vrij komt voor een parttime functie op de afdeling marketing en publiciteit, solliciteert Gerrie vol enthousiasme en ze wordt aangenomen. Ze woont in het begin zelf nog in Amsterdam, haar vriend woont in Groningen, en ze werkt in Heerenveen, dat betekent veel reizen dus. Na een aantal jaren krijgt Gerrie de mogelijkheid om haar functie uit te breiden en na verloop van tijd ze mag dan ook de boekingsgesprekken en programmering gaan doen. Inmiddels heet haar functie officieel Marketing en Programmering en werkt ze 32 uur in de week.

“Het is een fijne combinatie. Als je voorstellingen inkoopt, dan denk je direct: voor wie is het? Kan ik het breder inkaderen? Is er een goede spreiding? Enzovoorts. De twee functies, boeken en marketing, hebben een goede verbinding.”

Ontmoetingsplaats

Het Posthuis Theater heeft op dit moment 8,5 fte aan vaste krachten, verdeeld over meerdere medewerkers. Van directeur tot huismeester en van kaartverkoop tot techniek. Daarnaast is er een flexibele schil met horecamedewerkers, technici en stagiaires. Het theater is een ontmoetingsplaats voor publiek en artiesten. Gastvrijheid staat daarom hoog in het vaandel. Omdat je met een klein team werkt, vraagt dat om de nodige flexibiliteit van de mensen bij bijvoorbeeld piekdrukte. Je helpt elkaar om de klus te klaren. “The show must go on”, aldus Gerrie.

Het Posthuis Theater is veel meer dan alleen theater. “Er is hier altijd reuring in het gebouw. We hebben hier een school die colleges geeft; er zijn vergaderingen, symposia, congressen, recepties, borrels; en we bieden zzp’ers een plek. Het gebouw is echt een ontmoetingsplek, waar mensen terecht kunnen met een uiteenlopende vraag”, aldus Gerrie de Jong.

Jochem Myjer

Maar de theaterfunctie is de kern. Er zijn altijd voorstellingen die onverwacht mee- of tegenvallen, zegt ze. Het is de dynamiek van haar baan. “Wie precies weet, wat het publiek wil zien, is binnen! Je kunt er gewoon niet altijd de vinger op leggen. Niemand wist bijvoorbeeld dat ‘Juf Roos’ een ongekend succes ging worden. Zij is een YouTube hit en ik had ingeschat dat er zo’n 400 a 500 kaarten verkocht gingen worden. Dat werden er 1100! Het is dus geen wetenschap. Ik vergelijk het graag met aandelen: behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.”

Het beleid van het Posthuis Theater is erop gericht om een zo breed mogelijk programma aan te bieden aan een zo breed mogelijk publiek. Dit betekent dan ook, dat niet alles uitverkocht hoeft te raken. Sommige voorstellingen worden geboekt voor echte liefhebbers. Daarnaast wil het Posthuis Theater ook graag vlieguren bieden aan jong talent. “Jochem Myjer heeft hier ooit voor achttien man publiek gestaan en daar was ook een recensent bij. ‘Van Jochem Myjer hoor je nooit weer wat!’ schreef die recensent de volgende dag in de krant. Zo zie je maar hoe het kan lopen.”

Een jaar vooruit

Het lijkt mij heerlijk om al die voorstellingen van te voren te mogen bekijken, maar zo blijkt het niet te werken, legt Gerrie direct uit. “Het is onmogelijk om alle shows van tevoren zelf te zien, daarvoor is te weinig tijd. Bovendien zijn de meeste voorstellingen nog niet gemaakt op het moment dat ik ze boek. Ik loop namelijk altijd een jaar vooruit met het boeken. Impresariaten organiseren kijkdagen met een dwarsdoorsnede van wat ze het komende seizoen te bieden hebben. Ik zie daar veel collega’s uit het land en dan hoor je ook wel tips en suggesties. Verder lees ik vakliteratuur en recensies. Daarnaast zit ik ook in een programmeursoverleg met andere programmeurs uit het land. Inhoudelijk kan ik met deze mensen sparren over lopende zaken. Ik ben best wel trots op het brede en gevarieerde aanbod wat wij hebben, het hele spectrum van de podiumkunsten is hier te zien! Dat vind ik erg leuk! Ik heb een droombaan.”

Tips van Gerrie  

“Stefano Keizers, op 28 maart. Die kun je kennen van De Slimste Mens. Stefano Keizers is een jonge cabaretier, die op de grens van gekte en genialiteit zit. Als je verrast en ontregeld wilt worden, moet je naar deze voorstelling! Zijn voorstelling heeft een radicale vorm en hij zoekt de randjes op.”

“‘Alice” van dansgezelschap de Stilte, op 3 februari “Alice” is gebaseerd op Alice in Wonderland van Lewis Carroll. Een prachtige familievoorstelling voor kinderen vanaf zes jaar. Dankzij de gelaagdheid is deze voorstelling ook de moeite waard voor oudere kinderen, ouders en grootouders. Een poëtische dansvoorstelling, vol humor, gekke vondsten en vreemde personages.

Door Janita Baron

Het is niet meer mogelijk te reageren

X
X

Deel dit met een vriend