Shorttrackers trainen met een “jet-engine” op de rug

Shorttrackers trainen met een “jet-engine” op de rug

0

HEERENVEEN – Shorttrack met een soort van propellor op de rug. “Of jet-engine”, zoals bondscoach Jeroen Otter het noemt.

De shorttrackers hadden donderdag de kick-off van het seizoen en lieten hun nieuwe speelgoed zien. Het doel is dat de shorttrackers sneller gaan met de jet-engine op hun rug.

“If I’ll tell you, I have to kill you”, lacht Jeroen Otter. Nee, het geheim van de smid wil hij niet vertellen. Hoe ze dit apparaat hebben gemaakt en waarom ze het willen gebruiken.

“Het is het idee om vooral de jongere shorttrackers, de jongens die wat lichter zijn, een beeld te geven van de sterke sprinters. Bij de start gebruiken we een bladblazer en met die propeller vliegen ze sneller door de bochten. Zodoende leren ze beter om te gaan met snelheid op het ijs.”

Extra snelheid

Volgens Otter pakken ze enkele procenten extra snelheid. “Ze gaan zo’n twee tot drie tienden sneller per seconde. Het is een aardige noviteit.”

Shorttrackers als Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting gebruiken ze (nog) niet. “Wij dames hebben het probleem dat ons haar snel vast komt te zitten met die propellor op mijn rug.” Sjinkie Knegt is nog met hele andere dingen bezig. “Ik moet eerst zelf maar weer eens goed rijden voordat ik aan zulke gekke grappen begin.”

Shorttrackseizoen

Het shorttrackseizoen is al een beetje begonnen. Onder meer Suzanne Schulting heeft een wedstrijd gereden in Moskou en in Shanghai. Dit weekend is de Invitation Cup in Heerenveen, 20 oktober gaat de groep die wordt geselecteerd voor de eerste twee wereldbekers naar Calgary om te trainen. De eerste wereldbeker van dit seizoen begint 1 november in Salt Lake City. De tweede wereldbeker is een week later in Montreal.

Foto’s: Orange Pictures

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

X
X

Deel dit met een vriend