Faillissement Stint heeft grote gevolgen voor De torteltuin

Faillissement Stint heeft grote gevolgen voor De torteltuin

2

HEERENVEEN – De producent van de kinderbakfiets Stint heeft maandag het faillissement aangevraagd.

Een Stintbakfiets was betrokken bij een ongeluk in Oss, waarbij vier kinderen omkwamen. Daardoor mag de bakfiets niet meer gebruikt worden, stelde de minister. Dat heeft grote gevolgen voor diverse kinderdagverblijven in Friesland.

In Heerenveen heeft het Stint-verbod grote gevolgen voor Hanny van Lune van kinderdagverblijf De Torteltuin. “We moeten naar structurele oplossingen gaan zoeken. Maar er zijn niet zo veel alternatieven. Meer busjes aanschaffen lijkt de enige oplossingen. We haalden de kinderen altijd uit school met de bakfiets, maar doen dat nu met busjes en lopend. Auto’s rijden veel vaker heen en weer. Dat is niet ideaal. Mijn hele bedrijf is gericht op de Stint. We zijn bewust een groene BSO, waar de Stint belangrijk onderdeel van is.”

Financiële gevolgen

Ook zijn er grote financiële gevolgen. Van Lune: “We huren nu twee busjes. Dat kost ons honderden euro’s per week. Maar denk ook aan extra personeel. Ook daarmee zijn we iedere week duurder uit.” Van Lune verwacht dat dit kleine organisaties wel eens de kop kan kosten. “Het zal voor de kleine bedrijven, zoals die van mij gevolgen gaan hebben, denk ik. Het heeft impact op je hele bedrijfsvoering en je visie.”

Twijfel

Zelf zet Van Lune haar vraagtekens bij het besluit van de minister om de Stint volledig te verbieden. “Ik vind het heel lastig allemaal. Er is nog altijd heel veel onzekerheid over het verbod. En er is nog altijd geen 100% duidelijkheid over de echte oorzaak van het vreselijke ongeluk.” Wanneer de Stint weer wordt toegestaan, haalt kinderdagverblijf De Torteltuin de bakfiets meteen weer uit de schuur. “Zeker weten.”

Tekst en foto: Omrop Fryslân

2 reacties

  1. Ik durf te beweren dat de fabrikant kapot gemaakt is door de overheid. Wat mij vooral bevreemd is er b.v. nog geen gevolgen zijn voor scootmobielers. De meeste scootmobielen werken volgens hetzelfde principe als de stint. Wat minder bekend is dat scootmobielers het vaakst slachtoffer zijn van ongelukken. Maar ja, de berijders daarvan zijn vaak ouderen en dan lijkt blijkbaar een slachtoffer minder erg dan wanneer er een kind/kinderen bij betrokken zijn. Omdat de stint in eerste instantie is goedgekeurd en na een ongeval binnen 24 uur plots een verboden vervoermiddel is voor de openbare weg vind ik dat gedupeerden de staat aan moeten klagen wegens de geleden en nog te lijden schade.

  2. Henk Miedema op

    Helemaal eens met Peter Bokma’s eerste zin. Puur emo-besluitvorming dit, louter ingegeven door de angst te worden afgemaakt door De Telegraaf en vergelijkbare populistische media. Hoewel helaas niet verrassend is het schrijdend waar te moeten nemen dat een deel van het huidige kabinet vatbaar blijkt voor dit soort manipulatie.

X
X

Deel dit met een vriend