“Ik wil mensen die klassieke muziek maken een podium bieden” - GrootHeerenveen

“Ik wil mensen die klassieke muziek maken een podium bieden”

0

HEERENVEEN – In het Culturele Hoofdstadjaar gaat er provinciaal veel aandacht naar het Hoofdprogramma, terwijl er vanuit de ‘mienskip’ in de regio óók zoveel mooie initiatieven ontstaan.

We komen deze maand terecht bij het kleine, maar uiterst sympathieke ‘Voormeer Klassiek Festival’ in en om Huize Voormeer in Heerenveen.

KONING WILLEM III

Wanneer we bij het eeuwenoude landgoed aan de Heideburen 97 aankomen, zijn we direct al onder de indruk van de entree via de hoge hardstenen trap. Bewoonster Marjolein Wielinga doet open en verwelkomt ons hartelijk en warm.

Marjolein Wielinga: “Wil je eerst een rondleiding? Ik woon in een Rijksmonument. Het landgoed is in 1755 gebouwd door vervener Nicolaas van Heloma, en in 1977 volledig gerestaureerd in opdracht van de Van Heloma Stichting. Die restauratie gebeurde onder leiding van een architect, in dienst van Monumentenzorg, Rudolf Wielinga. Dat is mijn vader. Toen de restauratie voltooid was, is hij hier zelf maar komen wonen, zo mooi vond hij het landgoed. Hij heeft ook een boek geschreven over Huize Voormeer, dat is niet meer in de boekwinkel te koop, maar ik verkoop ze zelf nog wel. Mijn vader huurt het landgoed van de Stichting en ik ben inmiddels medehuurder en bewoner. Mijn vader is met pensioen, maar hij restaureert nog steeds, nu als hobby.”

Marjolein vertelt met veel liefde in haar zachte stem over de ruimtes die we binnentreden, van de hal tot de voor- en achterkamers op de eerste etage, van het souterrain met de grote keuken tot en met de bedstee in de koude bijkeuken. We volgen haar en ervaren het als een rondleiding door een fantastisch authentiek binnen-museum uit de 18e eeuw, met prachtig behangen kamers en originele plavuizen en zware houten planken op de vloeren. Ze neemt ons mee naar de salon, de grootste kamer in het achterhuis.
Marjolein: “Kijk, boven de deur hangt het grote geschilderd portret van Nicolaas van Heloma, tussen de andere familie-schilderijen.” Aan het einde van het rijtje hangt – wat uit de toon springend – een grote portretfoto in een brede goudkleurige lijst, met aan de bovenkant een kroon. “Dat is Koning Willem III uit de 19e eeuw”, legt Marjolein uit. “Wanneer de Koning bij iemand op visite ging, liet hij zo’n groot portret van zichzelf achter. Dit is zijn officieel ‘Carte de Visite’.”

KAMERCONCERTEN

“Ik woonde zelf eerst in Alkmaar en heb het Conservatorium gedaan. Ik speel fagot. Toen ik van het Conservatorium kwam, wilde ik ook zelf spelen en ik wilde mensen die klassieke muziek maken, een podium bieden. Ik wil kleine, voor iedereen betaalbare concerten organiseren, maar ik heb geen geld om artiesten veel te betalen of kerkjes af te huren. Toen ik hier kwam wonen, dacht ik: maar een zaal heb ik zélf. Ik ga, net als de mensen dat vroeger deden, letterlijk ‘kamerconcerten’ verzorgen in de salon. Die is er voor gemaakt.”

In de salon, met uitzicht op het tuinhuis en het park achter het huis, staan veertig passende stoelen in rijtjes klaar om naar kleine kamermuziekensembles te luisteren. Een sfeervollere ambiance voor klassieke muziek kunnen we ons al niet meer voorstellen.

“Ik krijg geen subsidie,” vertelt Marjolein. “De eerste concerten waren jaarlijkse kerstconcerten. Daar was zoveel belangstelling voor, dat ik samen met José Jonkers ‘Stichting Voormeer Klassiek’ heb opgericht. Toen de gemeente Heerenveen vorig jaar de ‘mienskip’ vroeg om initiatieven voor Culturele Hoofdstad 2018, hebben we het ‘Voormeer Festivalprogramma’ ingeleverd en daarvoor subsidie aangevraagd. En gekregen! We kunnen liefhebbers van kleine klassieke kamerconcerten dit jaar echt een mooi programma bieden in een prachtige omgeving. Het hele concertprogramma is rond, maar we zoeken nog wel een ad hoc koor van 24 zangers en zangeressen. Het koor moet optreden in een concertvoorstelling op 9 september in de Doopsgezinde kerk. Daar voeren we een muzikaal verhaal op over de bevrijding van 24 Hongaarse predikanten, door Michiel de Ruyter.

VALSE KIP IN DE PAN

Vanuit de salon lopen we door de gang via de trap naar beneden, naar de keuken en bijkeuken en staan dan buiten. We komen in het park van het landgoed terecht. Marjolein neemt ons mee naar het tuinhuis, maar rent eerst een rondje over het pad, en de tientallen grote en bijzondere kippen van allerlei soort, die er vrij rondlopen, weten wat dat betekent. Eten! Ze komen van alle kanten en rennen achter haar aan.
“Dit zijn mijn lievelingsdieren,” zegt Marjolein. “Maar laatst zat er plotseling een hele valse kip tussen, die ik niet kende. Sommige mensen gooien gewoon hun kip over de schutting als ze er genoeg van hebben. Die valse heb ik in de pan gegooid.”

“Hier bij het tuinhuis vindt het zomerconcert plaats, tijdens een open tuindag en open imkerdag op 10 juni. Dan gaan gitarist Jan Bartlema en ik Jan’s eigen compositie ‘Cantilena’ voor gitaar en fagot spelen. En mocht het slecht weer zijn, gaan we gewoon naar de salon.”

Marjolein stelt de ruimte in de salon of in het park zo nu en dan ook ter beschikkingen aan bevriende concertpartijen. “In juni staat de ‘Verenging van Vrienden van het lied’ hier met een recital.” De gasvrijheid op Huize Voormeer gaat soms tot in keuken. “Wanneer ik met bezoekers nog wat nazit na een zondagmiddagconcert, kan het zomaar gebeuren, dat ik daarna beneden in het souterrain in de keuken wat eten klaarmaak voor hen, Ik moet zelf ook eten, dus dat gaat in één moeite door.” We kijken wat achteloos naar de kippen, als Marjolein zo aan het vertellen is.

“O ja,” zegt Marjolein tot slot, voor we de tuin verlaten, terug naar de straat anno 2018, “En je mag wel opschrijven, dat ik ook graag ‘Trouwlocatie’ wil zijn. Huize Voormeer is er binnen en buiten uiterst geschikt voor. Niet voor een feest, dat wil ik niet, maar wel voor de plechtigheid zelf. En heel misschien wil ik in de toekomst ook wel een keer de deur open doen op Monumentendag.”

CONCERTSERIE 2018

5 mei – 10:00-17:00 uur: Zangdag voor iedereen.
6 mei – 15:30 uur: Johan Bijhold – piano.
27 mei – 16:00 uur: Conservatorium Barokorkest o.l.v. Teunis van der Zwart.
10 juni – 10:00-16:00 uur: Open tuindag, open imkerdag. Jan Bartlema (gitaar), Marjolein Wielenga (fagot).
9 september – 15:00 uur: Concertwandeling. Edina Csüllög (citer), Peter Wagenaar (orgel), en ad hoc koor o.l.v. José Jonkers, Verteller: Frans Schurer, Doopsgezinde kerk / Peter Wagenaar (klavecimbel) en Marjolein  Wielinga (fagot), Huize Voormeer.
16 december – 15:30 uur: Kerst in de Middeleeuwen. Met de Truwanten.

Meer informatie over de concerten: www.voormeerklassiek.nl

Door Henk de Vries
Foto’s: Ineke de Vries

Het is niet meer mogelijk te reageren

X
X

Deel dit met een vriend