De combinatiefunctionaris cultuur van de gemeente Heerenveen - GrootHeerenveen

De combinatiefunctionaris cultuur van de gemeente Heerenveen

0

HEERENVEEN – Pieter Jan Struik, wie kent hem niet? Bij vele projecten, scholen en zelfs de zorg betrokken. Hoe zit dat eigenlijk?

Wie is deze man die zich als enige ‘combinatiefunctionaris cultuur’ van de gemeente Heerenveen mag noemen? We gaan in gesprek met een man met een missie: cultuur voor iedereen toegankelijk maken.

Pieter Jan Struik (57) is geboren in Sneek en heeft in verschillende Friese gemeentes gewoond en gewerkt. Opgeleid als beeldend docent en jaren werkzaam voor onder andere een onderwijskundig adviesbureau en kunstencentrum Ateliers Majeur. Inmiddels als trotse opa van bijna vier kleinkinderen heeft hij een duidelijke missie en visie als het over kunst- en cultuureducatie gaat: “Iedereen moet kunnen ‘mee culturen’. Het zou net zo gewoon moeten zijn als sporten. Kunst en sport hoeven elkaar niet uit te sluiten, ik vind het een mooie aanvulling op elkaar. De gemeente zet duidelijk in op Heerenveen als sportstad met acht combinatiefunctionarissen sport. Mensen die keihard werken om iedereen aan het sporten/bewegen te krijgen en het bewegingsonderwijs op een hoger plan brengen. Zij werken allen op de scholen, geven onder andere zelf de sportlessen. Ik ben de enige combinatiefunctionaris cultuur, maar dan vanuit een coördinerende functie, dat is wel een wezenlijk verschil. We heten dus allemaal combinatiefunctionaris, maar mijn rol is anders ingekleed.”

Combinatiefunctionaris?

“Dat betekent vrij letterlijk dat ik combinaties maak. Ik ben een soort spin in het web, die onderwijs, zorg en de culturele aanbieders in de regio met elkaar verbindt” vertelt Pieter Jan. “Samen met deze partijen zorg ik ervoor dat op alle scholen een vorm van cultuureducatie gegeven wordt, dat zorginstellingen kunst inzetten voor hun cliënten en dat iedereen de kans krijgt om ‘mee te culturen’ in Heerenveen, van jong tot oud. Op papier betekent het dat ik een halve baan heb bij de gemeente en een halve baan bij kunstencentrum Ateliers Majeur, in de praktijk vullen deze functies elkaar goed aan. Ik werk vanuit De Rinkelbom maar ben ontzettend veel in het veld bezig om nieuwe verbindingen te leggen en maatwerk te leveren. Ik werk dan ook inmiddels samen met ruim 120 zzp’ers/lokale culturele aanbieders, vele instellingen en organisaties om tot een kwalitatief goede en bereikbare kunst- en cultuureducatie te komen voor de gehele gemeente!”

De praktijk

Mooie woorden Pieter Jan, maar wat houdt dat nu in de praktijk in? “Ik organiseer samen met het culturele veld en het onderwijs, ieder schooljaar, 68 gratis kunstateliers voor basisschoolleerlingen, De Cultuursalon voor mensen met geheugenproblematiek, Centra voor meedoen voor senioren, museumeducatie voor Belvédère, het educatietraject van Oranjewoud Festival, Playing for Success, diverse cursussen voor mensen met een beperking en sinds kort de culturele dagbesteding van Talant. Daarnaast lever ik als intermediair, op maat, de educatietrajecten voor alle basisscholen: van workshops tot leerlijnen, van cultureel erfgoed tot schatgraven naar munten. Niets is te gek en alles kan in goed overleg georganiseerd worden om aan te sluiten op het onderwijs van deze scholen. Kwaliteit staat daarin voorop. Ook in het voortgezet onderwijs hebben we diverse trajecten zoals Xperience en Ego Expo. Dat laatste is gericht op het geloof in eigen kunnen. Daarnaast werk ik nauw samen met het Jeugdcultuurfonds om nog meer kinderen ‘aan het culturen’ te krijgen. Zo zijn we nu bezig om op elke school te stimuleren om een intermediair aan te stellen, die de kinderen kan helpen met de aanvraag zodat eventuele financiële drempels geslecht kunnen worden.”

De mens

“Ik werk in een dynamische sector, bijna dagelijks beleef ik bijzondere avonturen en word ik nagenoeg iedere keer weer positief verrast over hetgeen rijke cultuureducatie met mensen doet. Het is magisch om te zien, te ervaren en te ontdekken dat hoe jong of hoe oud de deelnemers ook zijn, kunst en cultuur vaak het beste in de mens omhooghaalt en dat het soms tegen alle stigma’s en vooroordelen in, de mensen ‘in hun kracht zet’. Een kind dat voor het eerst een muziekinstrument vastheeft en het liefkozend koestert. Een deelnemer met een verstandelijke beperking, die opeens wel op tijd haar bed wil uitkomen omdat zij in schilderen haar passie en uitdaging gevonden heeft. De eenzame mevrouw die tijdens een schildercursus haar pijn vergeet en zich gehoord voelt. Een mbo-student die uit de opleiding is ‘gevallen’ en door een gerichte theatertraining weer op koers komt. Basisschoolleerlingen die samen een groot symfonieorkest vormen en dat daar kinderen de eerste viool spelen voor wie cultuurparticipatie van huis uit niet zo vanzelfsprekend is. Een jonge danser voor wie bewegen een tweede natuur is, of de senior danser die zich sierlijk voortbeweegt met behulp van een rollator. Dat alles raakt en ontroert me en geeft me een enorme drive!”

Goede voornemens

Achter dit alles schuilt een hardwerkende man die continue aan het broeden is op nieuwe projecten en uitdagingen. “Ik zit niet graag stil en als ik al stil moet zitten gaan mijn hersenen gewoon door! Tegenwoordig heb ik er een nieuwe uitdaging bij, ik geniet echt van het ‘opa zijn’! En natuurlijk kan ik het niet laten om met mijn kleinkinderen op zoek te gaan naar hun creatieve kant. Als zoon van een kunstenaar weet ik hoe zinvol en belangrijk het is om een open mind en open houding mee te geven.

“Voor dit alles kom ik mijn bed uit. Ik word nog steeds uitgedaagd om kunst- en cultuureducatie te positioneren midden in het (primair) onderwijs én de samenleving. Een plek, waar het dezelfde waarde heeft en krijgt als rekenen en taal en als krachtige katalysator kan dienen.”

Foto: Janita Baron

Het is niet meer mogelijk te reageren

X
X

Deel dit met een vriend