ANDERS LEREN

0

HEERENVEEN – Maandag 19 januari gaf Mark Mieras een boeiende thema-avond in het Posthuis Theater, ‘De Spelende Mens’. Marije Nutma van Praktijk KLEUR ging erheen en deelt haar enthousiaste ervaring in dit artikel.  

Mark Mieras is wetenschapsjournalist met een grote passie voor het menselijk brein. In zijn theaterprogramma ‘De Spelende Mens’ vertelde hij bijna twee uur lang over de hersenen en legde hij uit onder welke condities mensen het beste leren.

De lezing vliegt voorbij. Mieras kan inspirerend vertellen en past in zijn lezing toe wat hij zegt. Hij blijft van begin tot einde boeien. Door interactie met de zaal – waarbij hij ons regelmatig korte experimenten laat doen en mee laat denken -, door het gebruik van beeldmateriaal, muziekfragmenten en ervaringsverhalen op film, maar vooral ook door zijn eigen enthousiasme over het onderwerp.

Zo laat hij het verhaal zien van Evelyn Glennie, een dove vrouw die beroepsmusicus is geworden. Ze kan niet horen maar ze voelt de muziek met haar lichaam. Mieras legt uit dat kinderen zichzelf ‘in elkaar zetten: ieder brein ontwikkelt zich op een unieke manier, via ervaring, net als bij deze vrouw.

Hij laat aan de hand van een experiment zien dat baby’s al actief leren en hun omgeving onderzoeken. Met andere voorbeelden wordt duidelijk dat kinderen leergieriger zijn als ze zelf kunnen kiezen en als er ruimte is voor niet-weten en voor het experiment. Mieras geeft aan dat cultuuronderwijs, dus muziek, dansen, beeldend werken, toneel, geen luxe is, maar kinderen juist helpt om op een diepe manier al spelend, ervarend en met plezier te leren. Muziek stimuleert bijvoorbeeld verschillende delen van de hersenen, waardoor kinderen meer en sneller leren.
Helaas botst dit ervarend leren met ons huidige schoolsysteem, dat gericht is op kennisoverdracht en van kinderen verlangt dat ze stilzitten en opletten.

Als voorbeeld laat Mieras een fragment met Ali B zien, waarin Ali vertelt dat hij zijn carrière te danken heeft aan juf Mirjam. Juf Mirjam viel één dag in op school en ze deed speelse klankoefeningen met  de klas. Ali genoot, hij voelde zich gezien en hij ontdekte waar hij goed in was. Die ene speelse oefening prikkelde het brein van Ali meer dan al die andere jaren les op school. Juf Mirjam bezocht een keer een lezing van Mieras, ze raakten aan de praat en zo ontdekte hij dat ze een groot liefhebber is van theater. Deze passie deelt ze met de kinderen in de klas.

Mieras pleit er voor dat leraren meer vanuit hun eigen passie les gaan geven, zodat ze hun ‘vuur’ door kunnen geven aan de kinderen. Kennisoverdracht is nodig, maar spelen is een must voor een gezonde ontwikkeling van kinderen.

 Meer informatie over Mark Mieras is te vinden op zijn website http://www.mieras.nl/

Met dank aan Marije Nutma voor haar bijdrage. Praktijk KLEUR
http://www.praktijkkleur.nl/

 

Het is niet meer mogelijk te reageren

X
X

Deel dit met een vriend